Katsuki Sekidas l¾re om nen aktiviteten og det evige nen.

 

Tim Pallis

 

 

Katsuki Sekida har klarere end nogen anden zen mester besk¾ftiget sig med, hvad selvbevidsthed er. Han har fremstillet en analyse af menneskets selvbevidsthed  i forbindelse med det, han kalder bevidsthedens refleksive aktivitet, en udtryksmŒde, som er speciel for Sekida. Det drejer sig om en redeg¿relse for det psyko-spirituelle begreb, han kalder nen aktivitet.

 

Det mentale liv er hele tiden meget aktivt. Denne aktivitet udtrykker sig som en str¿m af nen. Nen er et japansk ord, hvis kinesiske tegn er sammensat af to dele. Den ¿verste del er tegnet for det, der er tilstede lige nu, altsŒ nuets indhold. Den nederste del er tegnet for sindet eller bevidstheden. Derfor kan vi overs¾tte nen med den "nuv¾rets bevidsthed".

 

Sekida skelner mellem 3 forskellige nen aktiviteter.

 

Det f¿rste nen.

 

Det f¿rste nen er en mental aktivitet, som kan beskrives som intuition, direkte sansning, direkte erfaring, ren opfattelse, ren erkendelse, ren iagttagelse af det tilstedev¾rende lige nu - f.eks. sp¾dbarnets umiddelbare bevidsthed.

 

Denne nen aktivitet ser udad pŒ virkeligheden, og er sŒledes en udelt sansning, idet det subjekt, som sanser, og objektet, som sanses, er Žn udelt virkelighed. Men nen aktiviteten kan ogsŒ v¾re en tanke, f.eks. "det er dejlig vejr i dag".

 

Mennesket t¾nker ubevidst. Tanken "det er dejlig vejr i dag" er en fornemmelse af vejret, som man ikke n¿dvendigvis er bevidst om. Enhver nen impuls er ubevidst, ser ikke sig selv og ved ikke noget om sig selv. Der skal nemlig et vidne til at reflektere det sansede eller det t¾nkte, for at vi kan blive bevidst om det. Der skal et andet nen til at blive bevidst om det f¿rste nen.

 

Det andet nen.

 

Den anden nen aktivitet er det mentale livs refleksive aktivitet, som er bevidst om den umiddelbart foregŒende f¿rste nen aktivitet. Den observerer, at der sanses eller t¾nkes og bevidstg¿r dermed den foregŒende mentale oplevelse.

 

Den anden nen aktivitet ser altsŒ indad og er sŒledes ensbetydende med selvbevidsthedens opvŒgnen. Den er imidlertid ligesom den f¿rste nen aktivitet i sig selv en ubevidst mental aktivitet, som ikke er bevidst om sig selv.

 

Det tredje nen.

 

Den tredje nen aktivitet er et videre skridt i selvbevidsthedens udvikling, og som sŒdan en mere omfattende refleksiv aktivitet. Den er nemlig en integrerende og sammenfattende nen aktivitet, som r¾sonnerer selviagttagende og selvbevidst.

 

Det er altsŒ en vidtgŒende refleksiv mental aktivitet, som sammenf¿jer den f¿rste og anden nen aktivitet til en meget selvbevidst evaluering. Det kan f.eks. dreje sig om f¿lgende: "Jeg opdager, at jeg er bevidst om, at jeg t¾nkte Ódet er dejlig vejr i dag"", eller "jeg er klar over, at jeg er opm¾rksom pŒ, at jeg h¿rte en nattergal synge".

 

Problemet med den tredje nen aktivitet er, at den opfatter alle de foregŒende f¿rste og anden nen aktiviteter som sig selv, og ser fejlagtigt sig selv som permanent og uforanderlig. Denne nen aktivitet sammenfatter sŒledes alle de foregŒende nen aktiviteter til et "selv", som helt har mistet den oprindelighed og ¾gthed, der var ensbetydende med den f¿rste nen aktivitet. Derfor er den tredje nen aktivitet er blot en afspejlet erindring, et konstrueret ÓselvÓ eller en andenhŒnds oplevelse.

 

Den tredje nen aktivitet er ligesom den f¿rste og anden nen aktivitet ogsŒ ubevidst om sig selv, dvs. den kan heller ikke se sig selv. Men den kan efterf¿lges og/eller reflekteres og af en ny nen aktivitet, som enten kan v¾re en ny tredje nen aktivitet, en ny anden nen aktivitet eller en ny f¿rste nen aktivitet.

 

Hver nen aktivitet f¿lger lige efter hinanden, og alle tre nen aktiviteter kan hver for sig v¾re nuv¾rende og optr¾de pŒ bevidsthedens scene i dette ¿jeblik, og de er alle helt unikke. De tre nen aktiviteter er dog ikke helt adskilte, idet de viser sig som forskellige faser af det mentale livs aktivitet, som kan beskrives som en proces i 3 trin:

 

1) modtagelsen af indtryk

2) den refleksive opfattelse af disse  

3) den refleksive sammenfatning af de forrige nen aktiviteter.

 

Ingen nen aktivitet er altsŒ bevidst om sig selv. Det subjektive kan ikke objektivere sig selv. NŒr en subjektiv nen aktivitet objektiveres af den efterf¿lgende refleksive nen aktivitet bliver den til et objekt. Enhver mental nen aktivitet er derfor ubevidst om sig selv. Dette g¾lder for alle tre nen aktiviteters vedkommende.

 

De nen aktiviteter, som ikke har en efterf¿lgende refleksiv nen aktivitet, som er bevidst om dem, huskes ikke. Det der ikke reflekteres gŒr i glemmebogen. De nen aktiviteter, som derimod er blevet bevidstgjorte, efterlader sig spor i hukommelsen, fr¿ i alayavijnana. Herved opstŒr karma. Hver nen aktivitet ledsages desuden af et indre pres, en mental energi, vasana, som pŒvirker de efterf¿lgende nen aktiviteter. Herved skabes en Œrsagssammenh¾ng.

 

Zen tr¾ningens zazen praksis befrier gradvist den f¿rste nen aktivitet, f¿rst fra den tredje og sŒ den anden nen aktivitet. I den dybe absolutte samadhi falder ogsŒ den f¿rste nen aktivitet bort. Dette samadhi kan man derfor ogsŒ kalde for det evige nen. Det er ikke en mental aktivitet, da det er klart adskilt fra de omtalte tre nen aktiviteter. Det evige nen kalder Katsuki Sekida for ren eksistens.

 

Det er en klar og vŒgen bevidsthedstilstand, som dog ikke l¾ngere modtager tanker og sanseindtryk. Selv om vi ikke er bevidst om det, er det sŒdan, at denne ubetingede og uindskr¾nkede bevidsthedstilstand egentlig talt er vort sande v¾sen ogsŒ i det daglige liv. Derfor kan man sige, at det er det evige nen i vor daglige bevidsthedstilstand,  som manifesterer sig som f¿rste, anden og tredje nen aktivitet.

 

I den dybeste absolutte samadhi stopper de tre nen aktiviteter, og det evige nen er alene med sig selv. Da den refleksive bevidsthed ikke er aktiv her, er det ikke muligt at erkende det evige nen i denne samadhi tilstand. Det evige nen er derfor helt ubevidst.

 

I og med kenshō (at se sin egentlige natur) vŒgner den f¿rste nen aktivitet pŒ ny. Man kan derfor tale om, at bevidstheden genvindes, og at det evige nen manifesterer sig som den f¿rste nen aktivitet. Dern¾st vŒgner den anden nen aktivitet, hvorved bevidsthedens refleksive aktivitet erkender den f¿rste nen aktivitets oplyste tilstand. Men den tredje nen aktivitet kommer aldrig rigtig tilbage igen. Det er derfor, man kan sige, at oplysningen er en befrielse, som pŒ sanskrit hedder moksha.